Najczęstsze kontuzje rowerzysty - przyczyny, zapobieganie i leczenie
Najczęstsze kontuzje rowerzysty - przyczyny, zapobieganie i leczenie

Jeśli przeczytasz cały artykuł, poznasz najczęstsze urazy pojawiające się u kolarzy i rowerzystów. W tekście wymieniamy też przyczyny występowania kontuzji i różnego typu bólów związanych z jazdą na rowerze. Przybliżamy również sposoby zapobiegania takim kontuzjom, a jeśli już się pojawią, prezentujemy metody łagodzenia i leczenia urazów rowerzystów.

Najczęstsze przyczyny kontuzji i przeciążeń

Urazy i przeciążenia związane z jazdą na rowerze pojawiają się u zawodowych kolarzy i u rowerzystów jeżdżących rekreacyjnie. Wielu urazom można zapobiec. Ale aby unikać kontuzji, najpierw trzeba wiedzieć co je wywołuje.

Przyczyny urazów kolarskich można podzielić na 5 głównych kategorii:

A. Kolizje, upadki, wywrotki i zderzenia

Czasami takie sytuacje pojawiają się z powodu nieuwagi i błędów w technice jazdy. Często za wypadki w czasie jazdy rowerem odpowiada brawura i prędkość niedostosowana do warunków. Zdarza się także po prostu pech i niesprzyjające okoliczności – ktoś lub coś wjedzie w rowerzystę lub zablokuje mu drogę.

B. Źle dobrany sprzęt

Rower i wszystkie jego elementy powinny być dobrane do wzrostu i proporcji rowerzysty. Odpowiedni wymiar ramy, wysokość siodełka czyli ustawienie w pionie oraz pochylenie siodełka czyli ustawienie w poziomie, a także wysokość kierownicy to podstawowe czynniki odpowiadające za wygodną i zdrową jazdę.

Ważne są także właściwe, wygodne obuwie do jazdy, ubiór i akcesoria (np. ergonomiczny plecak rowerowy, koszulki z kieszonkami do przechowywania różnych przedmiotów, rękawiczki rowerowe itp.).

Nieodpowiednie ustawienia roweru oraz niewygodne buty i niewłaściwe ubranie powodują wiele problemów zdrowotnych u kolarzy.

C. Błędy w treningu właściwym

Najczęstsze błędy w treningu można właściwie podsumować w 3 punktach. Są to:

1) nieodpowiednia rozgrzewka przed treningiem lub jej brak,

2) zbyt intensywny plan treningowy lub złe zaplanowanie poszczególnych cykli i okresów treningowych,

3) niewłaściwe zakończenie treningu z wykorzystaniem odpowiednich ćwiczeń i rozciągania lub całkowity ich brak.

D. Brak treningu uzupełniającego.

Trening uzupełniający to różnego typu ćwiczenia zarówno siłowe jak i wytrzymałościowe. Poprawiają sprawność ogólną i zwiększają możliwości organizmu. Można tu wymienić np. ćwiczenia na siłowni z ustalonym planem, bieganie i pływanie. Taki dodatkowy trening m.in. wzmacnia mięśnie rzadziej używane w czasie jazdy rowerem.

E. Brak skutecznej regeneracji w okresie między treningami.

Do prawidłowego rozwoju możliwości sportowych organizm potrzebuje fazy treningu i fazy odpoczynku. Intensywny trening bez właściwej regeneracji nie przynosi optymalnych efektów. Brak dbałości o dobrej jakości sen i odpowiednią dietę przekładają się na wzrost kontuzji u rowerzystów. Ograniczone korzystanie z możliwości jakie oferuje medycyna sportowa także zwiększają ryzyko urazów i redukują sprawność zawodowego kolarza.

Kiedy znasz już przyczyny potencjalnych problemów jakie może powodować jazda na rowerze, czas teraz na przedstawienie ich listy.

Urazy na rowerze - jak zapobiegać i leczyð

Najczęściej występujące urazy u rowerzystów i kolarzy

Jeżdżąc na rowerze zawodowo lub amatorsko jesteś narażony na wiele zagrożeń i kontuzji. Oby żadne urazy nigdy ci się nie przytrafiły, jednak warto wiedzieć, jakim kłopotom można i należy zapobiegać. Poniżej przedstawiamy listę najpopularniejszych problemów zdrowotnych trapiących kolarzy.

W wyniku kolizji, upadków i zderzeń w czasie jazdy na rowerze mogą pojawić się:

- naciągnięcia mięśni i ścięgien,
- otarcia i przetarcia skóry,
- skręcenia i zwichnięcia stawów,
- złamania kości.

Problemy związane z kolanami i nogami, czyli kończynami dolnymi u rowerzystów to m.in.:

- bolące kolana, w tym kłucie lub rwanie w kolanie, ból stawu kolanowego,
- bóle stóp i drętwienie stóp,
- ból goleni,
- ból kolana z boku po wewnętrznej lub zewnętrznej stronie,
- ból łydek,
- ból mięśni ud,
- ból nóg pod kolanami lub z tyłu kolana,
- ból pachwiny i naciągnięta pachwina,
- ból przyśrodkowej części kolana,
- ból przy zginaniu i prostowaniu kolana,
- ból ścięgna Achillesa, naderwanie lub zapalenie ścięgna Achillesa,
- przeciążenia stawów biodrowych,
- skręcenie stawu kolanowego,
- uszkodzenia przyczepów mięśniowych,
- uszkodzenia ścięgień.

Problemy z plecami, obręczą barkową, głową oraz rękami u kolarzy to często:

- bóle kręgosłupa w odcinku lędźwiowym,
- bóle kręgosłupa w odcinku szyjnym,
- ból barków,
- ból pleców,
- neuropatia nerwów w okolicach nadgarstków,
- urazy i stłuczenia głowy,
- wstrząśnienie mózgu,
- złamanie kości w okolicy łokcia,
- złamanie kości w okolicy nadgarstka,
- złamanie obojczyka,
- zwichnięcie stawu barkowego.

Zagrożeń jest tak wiele, że bardziej wrażliwi rowerzyści mogą pomyśleć o odstawieniu roweru do piwnicy na stałe. Na szczęście to są tylko problemy potencjalne, które być może nie zdarzą się nigdy lub można zdecydowanie ograniczyć prawdopodobieństwo ich wystąpienia. Jak to zrobić, czytaj dalej.

Zapobieganie urazom kolarskim - skuteczne metody

Jak zapobiegać kontuzjom i urazom u rowerzystów - skuteczne sposoby

Skuteczne sposoby to takie, które są łatwe w zastosowaniu i po prostu działają. Zawsze najlepiej jest przewidywać zagrożenia i zapobiegać problemom, kontuzjom i urazom.

Zapobieganie kontuzjom powodowanym przez kolizje i upadki

Najważniejsze i najskuteczniejsze rozwiązania to stosowanie ochrony i osłony. Im bardziej ekstremalną odmianę kolarstwa uprawiasz, tym więcej środków ochronnych powinieneś stosować. Do takich elementów chroniących ciało kolarza należą:

- certyfikowane kaski ochronne,
- ochraniacze na kolana, piszczele i kostki,
- ochraniacze na łokcie i przedramiona,
- ochraniacze klatki piersiowej, barków i karku,
- usztywniacze nadgarstków i kostek,
- specjalne spodenki z wkładkami ochronnymi,
- zbroje rowerowe i buzery.

Równie ważnym elementem zapobiegania wypadkom w czasie jazdy na rowerze co ochrona jest myślenie i przewidywanie możliwych zdarzeń. Nigdy nie jedź szybciej, niż pozwalają na to warunki i okoliczności. Obserwuj otoczenie i zachowuj pełną koncentrację. Eliminuj błędy w technice jazdy, które mogą zagrażać bezpieczeństwu.

Zapobieganie urazom powstałym w czasie niewłaściwego treningu

W każdym sporcie wyczynowym i wytrzymałościowym ważna jest dobrze przeprowadzona rozgrzewka oraz odpowiednie zakończenie treningu. Błędy tutaj popełnione przyczyniają się do wielu sportowych kontuzji.

Właściwy plan treningowy należy opracować z uwzględnieniem celów sportowych i indywidualnych predyspozycji kolarza zawodowca lub rowerzysty jeżdżącego rekreacyjnie.

Niezależnie od poziomu sportowego, rozgrzewki nie należy lekceważyć. Tylko dobrze przygotowane mięśnie i stawy, z optymalną temperaturą tkanki, ukrwieniem, odżywieniem i natlenieniem zapewnią bezpieczny i wydajny trening.

Do wspomagania rozgrzewki i przyspieszenia wzrostu temperatury mięśni doskonale nadaje się Olejek rozgrzewający Lacomed. Naturalnie stymuluje tkankę dzięki wykorzystaniu oleju sezamowego oraz olejków eterycznych. Mięśnie uzyskują właściwą temperaturę i poprawia się ich elastyczność. Po jego użyciu układ krążenia i nerwowy oraz mięśnie i stawy są przygotowane do zwiększonego wysiłku.

Można również wykorzystać w czasie ćwiczeń rozgrzewkowych Olejek aktywujący Lacomed. Także przygotowuje mięśnie do jazdy na rowerze, a dodatkowo redukuje tworzenie się kwasu mlekowego.

Po przeprowadzonym treningu należy uspokoić organizm. Najlepiej sprawdza się rozciąganie statyczne czyli spokojne i łagodne ćwiczenia obniżające napięcia mięśniowe powstałe w czasie wysiłku i jazdy. Najważniejsze jest dokładne, staranne i poprawne wykonywanie poszczególnych ćwiczeń. Takie rozciąganie to dobry początek regeneracji i odnowy biologicznej ciała po treningu.

Leczenie kontuzji rowerowych przez skuteczne włoskie preparaty

Jeśli nie zapobiegałeś, lecz - metody leczenia i łagodzenia urazów kolarskich

Nawet najlepsze przewidywania nie zapobiegną każdej kontuzji. Uraz może się pojawić i być bolesny. Zawodowcy nie mogą sobie pozwolić na przerwy w treningach. Rowerzyści amatorzy także nie chcą tracić czasu. Wtedy także najlepiej korzystać z możliwości jakie daje wiedza, nauka i przyroda.

Po dużym wysiłku mięśnie są zmęczone i wymagają regeneracji – to oczywiste. Konieczne jest odbudowanie tkanki i to jest równie ważny etap, jak sam trening. Można ten etap przyspieszyć i wspomóc używając Olejek relaksacyjny Lacomed. Po jego zastosowaniu napięcie mięśniowe zmniejszy się i złagodzi. Zacznie znikać uczucie zmęczenia i przykurcze mięśniowe. Tak działają zawarte w nim m.in. olejki eteryczne z pomarańczy i neroli.

W sytuacjach naprawdę trudnych, gdy problemem jest ból, siniaki na ciele, skręcenia stawów i bóle mięśni lub też obrzęki potrzebny jest środek wielozadaniowy i działający błyskawicznie. W takich właśnie sytuacjach zawodowcy używają Żel wysiłkowy Flex 69. Olejki z jałowca, tymianku i mięty działają rozkurczająco. Dzięki nagłemu i długotrwałemu obniżeniu temperatury powierzchni ciała uzyskuje się efekt znieczulający. Pierwsza pomoc, szybka i skuteczna.

Rozwiązaniem stosowanym przez kolarzy m.in. przy takich zaburzeniach jak zapalenie ścięgien, które może pojawić się po intensywnym treningu, jest Krem Diabelski Pazur Lacomed. Działa przeciwbólowo i przeciwzapalanie. Używany jest także przy leczeniu reumatyzmu i artretyzmu.

Po długim treningu i zawodach stopy kolarza są zmęczone. Kręcenie to ciężka praca. Rowerzyści mogą zastosować Odświeżający krem do stóp Lacomed z olejkami eterycznymi z lawendy i nagietka. Efekt ukojenia i nawilżenia przyniesie ulgę. Olejek tymiankowy zadziała dezynfekująco w przypadku ewentualnych obtarć.

Problemem kolarskim bywają także otarcia, zaczerwienienia i uszkodzenia skóry w okolicach intymnych spowodowane m.in. zwiększonym wydzielaniem potu i ruchem. Aby ułatwić gojenie się takiej skóry kolarze stosują Krem propolisowy Lacomed. Wraz z propolisem olejki eteryczne w nim zawarte przyspieszają regenerację tkanki skórnej i koją stany zapalne.

Dla skutecznej odnowy całego organizmu i jego poszczególnych elementów dobrze jest też wykonać błotny okład. Taką możliwość daje Glinowe błoto Lacomed. Ekstrakty roślinne i olejki eteryczne w połączeniu z zieloną glinką szybko złagodzą dokuczliwe bóle oraz pomogą przy eliminowaniu skutków zwichnięć i skręceń. Błotna ulga dla przeciążonych stawów to bardzo efektywna metoda na regenerację powysiłkową.

Podsumowanie

Jazda na rowerze jest przyjemna i daje radość, ale może też dawać ból i kontuzje. Jak zawsze trzeba dbać o siebie oraz sprzęt i postępować właściwie. Łatwiej jest to robić, gdy wie się jak.

W tym krótkim artykule tylko przybliżyliśmy najważniejsze elementy, o których dobrze jest pamiętać uprawiając kolarstwo i turystykę rowerową. Mamy nadzieję, że taka wiedza zostanie dobrze wykorzystana w praktyce.

PRZECZYTAJ TEŻ PORADY: Jak dbać o stawy podczas biegania?

Powiązane produkty

Powiązane posty